Sådan forbereder du dig som opponent

Opponentindlæggene bygges op efter følgende struktur:

  • Positiv specifik ting – ”god hjemmeside” er ikke specifikt – det skal handle om hvad, der gør hjemmesiden god
  • Positiv specifik ting
  • Positiv specifik ting
  • Et udviklingsområde – hvad kunne værten/virksomheden overveje at fokusere på for at forbedre……
  • Positiv generel betragtning

Den ”feedback struktur” gør følgende:

  • Værten (der modtager feedbacken) får lyst til at ”høre mere”, når man indledningsvis bliver rost
  • Værten bliver – med den afsluttende positive betragtning ”efterladt” energifyldt
  • En kultur der benytter flere positive ord end negative, performer bedre
  • Opponenterne ”tvinges” til at fokusere på osten og ikke hullerne.

På den anden side af bordet sidder værten – som under feedbacken fra opponenterne ”knytter og lytter”, så der ikke skal fornægtes, forsvares og forklares – budskabet fra opponenterne skal forstås – for det er godt ment.