Det spørgsmål stillede jeg til Klaus Mogensen, stifter og CEO for Better Banners, som var vært for det seneste Valley Pitch, og som derfor sad 1 ½ time i ”den varme stol”.

”Umiddelbart havde jeg lidt ’røde ører’ over, at jeg ikke har været med til en pitch før – men det betød så også, at jeg måske nok var spændt på, hvilket udbytte jeg kunne tage med mig fra mødet, men jeg havde ingen forventninger, hverken til forløbet eller til resultatet”, siger Klaus.

Som bekendt er de traditionelle netværksmøder flyttet ud af diverse mødelokaler og ud på medlemmernes virksomheder. En virksomhed i netværket agerer vært og fortæller om en aktuel udfordring virksomheden står overfor; mens to opponenter på forhånd er udpeget til at give feedback på, hvordan de ser virksomheden udefra. Endelig får alle deltagere mulighed for at give deres besyv med i en debatrunde.

”Pitch er i virkeligheden en helt unik mulighed for at få en ærlig mening, råd, sparring og venskabelig guidance fra 12 mennesker med interesse for netop min problemstilling. De var et levende og involverende panel med branchekendskab, og samtidig helt forskellige forudsætninger. Der var ingen rygklapperi, og man tager bladet fra munden, men det er altid konstruktivt – aldrig ubehageligt. Det handler om at få kvalificerede input fra netværket om, hvordan man kan håndtere en problemstilling ”, fortæller Klaus Mogensen.

Som vært må man ikke forklare sig eller forsvare forskellige valg eller fravalg under opponent-runden; man skal blot sidde og lytte. Det er her, man godt kan få på fornemmelsen, at stolen er lidt varm, for man skal være forberedt på at tage imod kritik og lytte til opponenterne. Efterfølgende har man så mulighed for at kommentere på den kritik, opponenterne har givet.

Hvordan føles det så på den måde at være genstand for udelt opmærksomhed? ”Så bliver du nødt til at argumentere for, hvorfor du har valgt at gøre, som du gør, og det tvinger dig samtidig til at tænke tingene virkelig grundigt igennem. Samtidigt får man indtryk af, hvordan andre ser problematikkerne, man ’kommer ud af osteklokken’, og det er utroligt lærerigt på flere plan, lige fra brugbar feedback helt lavpraktisk til det overordnede, strategiske plan. En særlig ros skal tilgå de to opponenter, som jeg synes, virkelig havde gjort deres hjemmearbejde. Det har været en supergod oplevelse!” slutter Klaus.